Zichtbaar maken: voorbeelden

  • De gemeente Nijlen roept inwoners op om lid te blijven van hun lokale verenigingen, onder andere via de digitale infoborden in de gemeente.
  • In Aalter roept men via de website op om verenigingen te steunen in deze moeilijke tijden, met daarbij een link naar alle erkende verenigingen.
  • In Baarle maakte het cultuurcentrum portretten aan van vrijwilligers uit verenigingen. Het centrum wil hen en hun verenigingen zo eens op een andere manier voorstellen.

Andere ideeën

  • Maak een campagne waarin burgers worden aangespoord om opnieuw deel te nemen aan het verenigingsleven.
  • Waarom in het najaar niet één of meerdere kick-off momenten organiseren in je gemeente waarbij de heropstart van het verenigingsleven gevierd wordt? Ook amateurkunstenaars en lokale handelaren kunnen daar bij betrokken worden.
  • Geef alle inwoners een verenigingscheque waarmee ze de inkom van een activiteit of een deel van het lidgeld kunnen betalen.
  • Organiseer een proevertjesmarkt. Een markt waar bewoners kunnen proeven van de activiteiten van de verenigingen en van lokale producten.
  • Of wat denk je van een gemeentelijke proevertjestocht? Een fietstocht of wandeling waarin je kennismaakt met de lokale verenigingen en burgerinitiatieven en letterlijk proeft van de lokale producten.
  • Lanceer de probeerbon voor nieuwe inwoners. Hiermee kunnen ze lidgeld betalen of deelnemen aan een activiteit van een vereniging. Zo leren ze het verenigingsleven in hun nieuwe gemeente kennen.
  • Schrijf of verzamel gedichten over het belang van verenigen. Hang deze op zichtbare plaatsen in het straatbeeld.
  • Zet de lokalen van verenigingen in de kijker. Hang er een grote blikvanger.
  • Laat iedere maand een vrijwilliger van een vereniging getuigen in het gemeentelijk infoblad.
  • Doe een fotoshoot met kartrekkers van verenigingen. Gebruik deze foto’s voor je promotiecampagne.